Självtvivel

Det gäller att inte tappa självförtroendet de dagar det går lite sämre. Det är dagar då patienterna tittar skeptiskt på dig, inte hör vad du säger. Det är dagar då patienterna är allt annat än nöjda och du vet att du omöjligt kan göra dem nöjda därför att det egentligen skulle kräva en omläggning av det hela den svenska vårdapparaten. Sådant gör vi inte på jourtid och det är mitt fel.

-Dumma minidoktor, vem tror hon att hon är? Har jag väntat hela dagen i onödan?

Det är dagar då patienterna är arga för att de tycker att du låtit dem vänta för länge trots att du jobbar allt vad du kan, dagar då radiologen borta på röntgen vill ifrågasätta precis varenda remiss du skriver och ortopedbakjouren tycker att dina frågor är stöniga. Det är dagar som man helt enkelt inte riktigt räcker till.

Tankarna snurrar i mitt huvud när jag försöker somna. Jag är trots allt ganska dödstrött efter att ha jobbat precis hela veckan, men sova, det verkar liksom helt omöjligt.  Ansikten på patienter jag träffas flashar förbi i ett väldigt tempo. Är det inte väldigt varmt härinne? Undrar om den den remissen skickades rätt? Undra vad de sa om mig hemma vid köksbordet? Borde jag egentligen ha trippelkollat det där provsvaret? Skickat hem den där patienten? O nej, jag har inte...

Det är sådana här dagar som det känns att man är gröngöling. Jag har liksom inga försvar. Kritik fastnar värre än blodtörstiga fästingar och beröm rinner av mig som vatten på teflon. Min osäkerhet tjänar  förvisso patientsäkerheten  men till en viss gräns. Fällan blir ju dock om man till slut tvivlar så mycket på sig själv att man aldrig vågar fatta några beslut, aldrig vågar leda, aldrig vågar vara doktor på riktigt.  På akuten är tiden som jag kan smyga undan förbi. Det bara är att svälja klumpen, torka tåren av självömk i ögonvrån och hoppa in med huvudet före trots att man stundtals bara vill fly. Idag är det en annan nattjour, som det heter. Det är bara att ladda om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0