Frågvis

Var finns medicinlistan?
Hur gick numret till röntgen?
Räcker det med den här dosen?
Kan du komma ner och titta på patienten?
Hur kom jag till lablistorna?
Var hittar jag provsvaren?
Hur skriver jag konsultremisser?
Kan jag kontakta distriksköterskan?
Ska jag följa med till röntgen?
Ska jag sätta in det här läkemedlet?
Återbesök om två veckor säger du?
Ska jag göra en ny röntgen?
Var det återbesök om två veckor du sa?
Vad ska jag säga till anhöriga?
Kan du komma ner och titta på patienten?

Sanningen är att jag har noll koll. Jag trodde att jag hade fattat administration. Jag trodde att jag visste. Jag hade ingen aning. En helt ny värld har öppnat sig där jag plötsligt har allt det där jobbet jag varit förskonad från som kandidat. En helt ny värld där jag undertecknar recept och medicinlistor i mitt eget namn. Jag tvingas leva med det faktum att ingen kan dubbelkolla precis allt jag gör trots att jag gärna skulle vilja. Så jag svettas, svettas, svettas, svettas, svettas för att sedan ställa frågor, frågor, frågor, frågor och flera frågor. Bakjour, läkarsekreterare, sjuksköterskor, undersköterskor, distriktsköterskor på äldreboenden, tanten som delar ut mat i matsalen; det enda som är säkert är att ingen går säker. Mina frågor är överallt. Jag också, känns det som.

Kommentarer
Postat av: Henke

Hade önskat att läarutbildningen hade haft en kurs med 5 p sjukvårdsadministration. Lite allmän info om flöden, administrativa rutiner etc. Har märkt att det ofta är mycket lokala rutiner och att olika sjukhus inom samma landsting funkar helt olika.



Att fråga mycket är ju helt naturligt. Klinikchefen på mitt första vick sa att han endast vara orolig när underläkarna INTE sökte bakjouren.



Kör hårt! Det kommer att gå fint.

2009-06-19 @ 11:37:34
Postat av: Nils

Hej!



Hemsidan som länken medicinstudent.nu pekar till har flyttats och ligger nu på denna adress:

http://xn--lkarstudent-l8a.se

(blir "läkarstudent.se" i moderna webbläsare)



Mvh Nils

2009-06-20 @ 15:38:52
Postat av: Maskrosen

Fråga är bra! Jag känner mig själv som en frågespruta. Undersköterskan tittar på mig med skrämd blick när jag ber henne om råd, överläkaren har börjat le med ena mungipan. Det är väl bara att kämpa på antar jag. Tänk vad underbart när man sen faktiskt vet vad man håller på med! :)

2009-06-22 @ 18:44:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0