En bra dag

Hey, det går ju framåt! Klockan är precis efter lunch och allt avdelningsarbete är i princip överstökat. Jag sitter och introducerar en ny utländsk läkarstudent til avdelningsarbete. Jag hittar på avdelningen, kan rutinerna, hejar på läkarsekreterarna. Vet hur jag ska parera de olika bakjourenas olika antibiotikapreferenser, vilka som föredrar Eusaprim och vilka som anser att Ciproxin är gudarnas gåva till mänskligheten. Jag vet hur jag ska tackla den arge radiologen och den skeptiska sjuksköterskan. Det är en bra dag idag. Ibland förvånar jag mig själv och klappar mig belåtet på axeln. Duktig nästandoktor. I alla fall tills jag kommer på något att ha ångest över lagom till sovdags.

Det är en otroligt skum känsla, speciellt eftersom jag snart lägger in namnskylten med titeln "vik underläkare" i garderoben tills examen och återigen blir "läkarkandidat". Stundtals känns det som om jag har drömt allt det som hänt i sommar, som att det liksom inte var jag som hade skrivit in alla de där patienterna, tömt böld, gjort epikriser, hållit i mottagning och skickat remisser. Det är liksom inte jag som har fått vara med om det här, inte jag som fått ha det så här bra, inte jag som fått växa och prova vingarna. Ibland måste jag nypa mig i armen för att inse att det faktiskt visst är sant. Jag sitter här i mitt tilfälliga kala hem som jag försökt piffa till med nyinhandlade fleeceplädar och imorgon ska jag jobba igen. Oh, joy.

Kommentarer
Postat av: Nils

Hej! Tänkte bara tipsa om att en länk i länksamlingen, "Vill du också läsa medicin?", behöver uppdateras eftersom sajten har bytt adress från medicinstudent.nu till läkarstudent.se (men när man skriver adressen i en länk skrivs den "xn--lkarstudent-l8a.se").



Tror du att du skulle ha möjlighet att uppdatera länken? :)

2009-08-23 @ 09:58:15
URL: http://xn--lkarstudent-l8a.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0