På kollisionskurs

MADRS?
SCID-II?
KSP/SSP?
DIP-Q?
NEO-PI?
PDE?
Sanning? Verklighet? Diagnostiskt? Praktiskt?

Jag gillar raka svar. Inte om, utifallatt, möjligtvis och kanske. Jag gillar när det är logiskt, när a leder till b som eventuellt leder till c; men det är lite av den varan nu på dagarna. Hjärnan är svår att förstå och sjukdomarna däri är ännu svårare. När vetenskapen inte förstår blir undervisningen minst sagt diffus. Den trevar sig fram med ändlösa listor på eventuella symptom patienten kan lida av, ändlösa skattningsskalor enligt 10000-kronorsfråganprincipen med poppiga enkla förkortningsnamn som SSP och DIP-Q. Det handlar om de subtila skillnaderna, psykos eller psykotiska symptom. Det finns en skillnad. Psykiatriskt status ska ta hänsyn till ungefär en miljard olika parametrar, för en kandidat till synes helt utan struktur. Den modell vi ska använda oss av är alltför kategorisk för att passa verkligheten, verkligheten alltför diffus för att vara vetenskaplig; mitt i allt det här finns det patienter och psykisk ohälsa som ska tas om hand. Jag och psykiatrikursen är på kollisionskurs.

Missförstå mig rätt, det är en jätteviktig specialitet som handhar vanliga sjukdomar. Kunskaper om de här sakerna kommer att vara jätteviktiga, men det är just det som skrämmer. Jag är nämligen urusel på detta. Jag har svårt att förstå tjusningen med denna specialitet, svårt att förstå hur man orkar. Det handlar om mänsklig olycka, om sjukdomar som gör att du existerar men inte fungerar. Det handlar om utanförskap och de svåra sakerna i livet. Det handlar om saker vi inte riktigt förstår, om utmaningen att ändå begripa. Jag har svårt att hitta rätt angreppspunkt, svårt att hitta något sätt att förhålla mig. Jag har svårt att låta bli att ta illa vid mig av människor som vill ta sitt eget liv eller provoceras av psykossjuka. Ni hör ju. Provocerad. Av någon som inte kan hjälpa att den har blivit drabbad av en SJUKDOM. Efter en vecka. Jag skäms. Vart tog empatin vägen, liksom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0