Att tukta en kandidat

Nej, nu är det fikadags!
Jag brukar alltid lägga en servett under mackan...
Jaså, var du här?
Ursäkta, mina studenter ska faktiskt dokuuumeeentera så nu får du faktiskt arbeta lite
Nu måste du äta, annars fungerar inte tiiiiiiiimarbetet!
Jaha, vad tänker du göra nu då?
Oj, blev du ledsen? Det var inte min mening.

säger hon. Hon är sjuksköterska och min handledare. Och by the way, det var visst hennes mening.

Jag hade sett fram emot det här. Det skulle vara en chans att utvecklas i min arbetsroll tillsammans med andra studenter. Lära tillsammans för att arbeta tillsammans som det så fint heter. Vi utvärderar tillsammans med ansvarig tiiiiiiiimledare som det heter så fint på klingande svengelska efter varje pass, pratar om hur vi har haft nytta av varandra. Alla är rörande överens. Det är fantastiskt.

Ja, jag tycker om min grupp, de andra studenterna. Och innan jag fortsätter vill jag bara klargöra att de allra flesta sjuksköterskor jag träffat hitintills är fantastiska människor med ett stort mänskligt engagemang, avdelningens nav som lyckas hålla 35 bollar i luften samtidigt. De imponerar. Jag vet att de besitter en stor kompetens och framförallt, en stor portion av den där svåra, tysta mänskliga kunskapen. Jag tycker om dem. Men jag tycker inte om KliniskUtbildningsAvdelning. Jag har aldrig känt mig mer otrygg, utlämnad och faktiskt direkt mobbad av min handledare. Men det är subtilt. Det är inte sådär att jag egentligen kan klaga utan att vara en dramaqueen som inte är värd att ta på allvar. Det är alldeles för smart, alldeles för systematiskt för det.

Vi ska lära oss att ta hänsyn till varandra. Vi ska lära oss att vi alla har kompetenser att ta till vara. Vi är alla vansinnigt politiskt korrekta. Tyvärr verkar det i detta koncept för mig som läkarstudent i praktiken innefatta att jag ska lära mig att jag är ingen utom möjligtvis en stor, uppblåst snobb som kommer ha en hög lön för ingenting. På utbildningsavdelningen blir den klassiska konflikten mellan den äldre sköterskan och den unga kvinnliga underläkaren som jag hoppades mest var en myt verklighet. På utbildningsavdelningen styr sköterskan med järnhand, bestämmer enväldigt vad som är rätt eller fel. Det är jag som är fel, by the way. Det var en evig tur att jag fick komma till hennes avdelning för att äntligen lära mig något.

Jag ska lära mig att jag är ingen värd att ta hänsyn till. Jag ska knäckas. Veta min plats. Det skadar inte att jag får hugga i ibland. Arbeta lite på riktigt. När sjuksköterskorna har sin rapport är tystnaden helig. Helst ska jag sitta brevid och insupa deras kompetens. När jag dikterar slutanteckningar får man gärna prata om helgens bravader på stolen brevid.

Jag känner mig som askungen vars styvmor avskyr henne. Bara för att hon är den hon är, inte för något hon gjort. Ibland kommer läkarhandledaren upp, mitt liv blir enklare. Men för varje gång jag försvaras av läkarhandledaren får jag igen det tusenfallt men subtilt. Ett nålstick här, en tråkig attityd där, lite motarbetad och uthängd i min okunskap på ronden. Vet tukt!

Men vad vet jag, jag är ju mest en dramaqueen.

Kommentarer
Postat av: Henke

Det där med KUA skulle jag kunna skriva många elaka ord om. Verkar vara samma visa vilket universitet man än går på. Efter ett par dagar orkade jag inte bråka med ssk-handledaren som ifrågasatte varenda ordination, så istället sa jag bara "Skit i det då!".

2008-03-11 @ 22:59:23
Postat av: Emma

KUA i sin nuvarande form borde avskaffas. Nedbrytande ställe att vara på! Håll ut! Nu arbetar jag som ul och har ett riktigt bra team-arbete med personalen, bemöts med respekt och inte alls några vassa armbågar eller spydigheter.

2008-03-12 @ 10:48:30
Postat av: mam

Maktpositioner bevakas alltid av the underdog. Nagonstans finns ett systemfel som gor att det inte racker med att vara stolt over det man kan utan att avundsjukt pika den som kan mer, eller bara nagot annat, en annan niva. Stiff upper lip and all that, Darling!

2008-03-12 @ 18:20:33
Postat av: anski

Läs inlägget den 19/2 på kandidaten.blogg.se. You are not alone!!

2008-03-13 @ 11:48:34
URL: http://anski.blogg.se
Postat av: anski

Läs inlägget den 19/2 på kandidaten.blogg.se. You are not alone!!

2008-03-13 @ 11:49:17
URL: http://anski.blogg.se
Postat av: S

KUA var just om du beskriver också när jag läste kursen. det ÄR jättebra och viktigt att förstå de andra teammedlemmarnas arbete, men tydligen var det inte viktigt att förstå och hjälpa läkarstudenterna. Den placeringen borde avskaffas eller iallafall ryckas upp ordentligt. Skaffa ssk-handledare som vet vad de pysslar med och inte bara ägnar sig åt att trakassera kandisarna!

2008-03-14 @ 08:41:30
Postat av: Kandidaten

Hahaha, vi är rörande överens och lika upprörda! Hoppas du sågade ordentligt på utvärderingen!

2008-05-25 @ 12:31:05
URL: http://kandidaten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0