Mitt tålamod prövas

Ok, om du vill fortsätta att tycka om mig ska du nog sluta att läsa här.

Dagens nyhet på självkännedomsfronten är att jag är en elak människa. Jag sitter på akuten och hoppas att någon ska komma in med ett sår som ska sys. Eller så vill jag träffa en patient med ett rejält bukstatus. Någon att klämma på, någon som jag kan föreslå en handläggning för. Åhhhh! Kom igen!

Jag är empatisk. Egentligen. Jag vill att människor ska vara friska. Egentligen. Men...

Nattpasset som kandidat på akuten är denna natt en aldrig sinande ström av människor som inte är sjuka. Några exempel:

Första patienten:
Möjligtvis lite ömt där i magen? Hoppfullt tittar jag på min handledare. En buköversiktsröntgen? Blink, blink. Handledaren håller inte med. Det fanns ingenting uppseendeväckande i anamnes och status, tycker handledaren. Patienten får gå hem. Utan åtgärd. Buhu.

Andra patienten:
Jag frågar patienten, vad har du för något besvär? Jadu, idag är det bra men jag hade ont i magen igår och så har det varit av och till i fyra år svarar patienten.

Gaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!

Ok. Jag vet att jag borde vara glad nu. Patienterna ä friska, allt är bra. Men det känns som om jag inte lär mig någonting. Jag är fast i det dikterings- och administrationshelvete som man lämnas med när patienten har gått hem. Nattpass på akuten är inte som på tv. Den stora utmaningen ligger i att lugna de som ska lugnas och samtidigt hitta den där enda allvarliga åkomman i den enorma högen av diagnos: oro. Den stora utmaningen ligger i att bemöta patienterna med respekt, att se patienterna och bekräfta dem trots att jag är en elak människa som helst vill hitta någon att sy i. Suck...

Jag sätter mitt hopp till fylleslagsmål kommande lönehelg. Jag ska vara nykter. På akuten. Med nål och tråd. Hehe...

Kommentarer
Postat av: anski

Haha, ja precis så är det och den frustrationen känner nog alla ibland. Samtidigt är det ett problem att vår utbildning är så beroende av "vad som kommer in". Nån får göra en LP, en annan assistera på en app och det gäller att hålla sig framme, hitta saker att göra, fråga mycket. Det är ganska tröttsamt. Och i slutändan har vi alla fått lite olika utbildningar...

2008-01-23 @ 13:14:12
URL: http://anski.blogg.se
Postat av: m

I LOVE YOU, MEAN PERSON!!!

2008-01-23 @ 22:50:07
Postat av: Helena

du är så rolig. din blogg kommer bli vida känd och dina texter kommer ges ut i bokform, "yet another candidate's guide to sucessful internship" eller nåt i den stilen. Ursäkta min lousy engelska. JAg har precis
börjat på min synnerligen avancerade 30p kurs i just engelska. ;-)
Sköt om dig, jag hoppas på riktigt eländiga fall framöver! ;-)

Menar du att akuten inte är som på Grey's anatomy? Vilken besvikelse!

2008-01-24 @ 23:47:12
URL: http://superstudenten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0