Ynklig kandidat idag

Med några ynka veckor kvar tills massivt tentablock av kirurgkursen är min motivation ungefär på minus 10. Jag känner mig valhänt, korkad, lat och synnerligen inte värdig. Jag läser målbeskrivningar och tappar hakan. Praktiska färdigheter? Det känns som om man har ett hum om flera saker men kan? Jag kan inte. Kan inte sy ordentligt, inte rectoskopera, knappt be patienterna om att ta av sig kläderna utan att rodna. Ronda? Det går vansinnigt långsamt och inte ens hälften har jag koll på. Överläkaren tar över innan jag ens har börjat. Inskrivningar? Epikriser? Diktafonen vill inte göra som jag vill och av diktatet blev det bara punkter. Ortopediskt status? Hrmpf. Jag är smått oduglig.

Det värsta av allt? Jag kan panikplugga veckor i streck. Jag kommer ändå inte känna mig säkrare på dessa moment. Dockorna, atrapperna och stygnmadrasserna på KlinisktTräningsCentrum kommer inte att hjälpa mig nu. Snart är det försent, och jag kommer att bli den sämsta underläkaren i mannaminne. Har jag ens gått läkarutbildningen? Det kommer de att fråga sig.

Någonstans där på akuten mitt bland alla buksmärtor UNS (= utan närmare specifikation = vi har eg ingen vettig förklaring till varför patienten har ont) känns det lägligt att ge upp. Jag känner mig som en fejk, en fasad. Om patienterna visste hur lite jag egentligen kan och vet skulle de aldrig låta mig undersöka dem. Men de litar på mig. Stackare... Tur att det finns handledare, och senare bakjourer...

När jag berättar vilken termin jag går blir folk ofta lite imponerade: du är ju snart färdig, då kan du ju ta hand om mig sen, osv. Sedan följer ofta en fråga om någon kroppsdel som molar och värker. Inombords får jag i dessa lägen panik. När jag började läkarlinjen trodde jag att de som gick termin sent kunde så oändligt mycket mer än vad jag kan nu. Panik. Det kommer aldrig att gå. Just nu känns det synnerligen hopplöst.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla känner så här någon gång! Även i andra yrken. Du kan mkt mer än du tror och bara du stressar av så kommer det fram.

2008-04-30 @ 13:35:35
Postat av: Charlotta

Heja!

2008-05-01 @ 15:43:53
Postat av: Läkarstudent

Känner igen tankarna! Så tänker jag också. Bara det att jag tillägger "men det är ju ingen fara - är bara på termin två än så länge - har lååång tid kvar på utbildningen" (och ja - jag tror att alla som går de sena terminerna kan ALLTING =p)

Känner på mig att även jag kommer stå där om ett par år och känns precis som du =p Men som skrevs här uppe - så känner nog alla någon gång.

Kämpa på! =)

2008-05-01 @ 21:27:47
URL: http://www.lakarstudent.blogg.se
Postat av: tinaw

*lol*

Huvudet på spiken, du! Ny favoritblogg den här, tack och bock :-)

/tinaw

2008-05-02 @ 19:44:40
URL: http://www.baranara.se
Postat av: T7

guuuuuud vad skönt att jag inte är den ända som känner som du just beskrev!

2008-05-04 @ 21:18:21
Postat av: Anonym

Är rädd för att det är precis så här jag kommer att känna mig... och att jag gett mig in på ngt jag aldrig kan slutföra... Men är övertygad om att alla med lite ödmjukhet känner så här ibland. Bra att få läsa om det!

2008-05-05 @ 14:03:39
URL: http://attblidoktor.blogspot.com/
Postat av: t10

tja...don´t we all;) Hehe sådant är vårt öde tror jag tyvärr...Vi känner oss alltid dåliga och att vi inte kan tillräckligt, så kommer det vara även när du blir "stor nog" att vikariera:)

2008-06-04 @ 18:14:04
Postat av: Mia

Klart man är osäker under utbildningen och när man väl är klar så har man ju massor kvar att lära sig :) allt det där du studerat och krånglat dig igenom det faller på plats så småningom :) min kille beskrev exakt den där känslan att han inte kan och vet tillräckligt. Han är en fantastisk läkare som påbörjat sin ST nu endast 28 år gammal ;) han säger: "det är inte detaljkunskapen som räknas. Det är att se helheten, att tänka brett och ta reda på det man är osäker på. Det finns inte alltid svar på allt och man kan inte kunna allt men man gör sitt bästa!"

Ha en alldeles UNDERBAR dag!

2008-10-21 @ 16:23:29
Postat av: TML

"Tentapluggar" just nu inför T4-tentan, Linköping. Läser alltså istället bloggar av andra med ångest...



Tänkte på en sak när jag läste det här, kommer inte ihåg exakt hur det skulle vara men ungefär:



Nya studenter tror att de vet allt, mitt i arbetslivet inser man att man själv inte vet något men att alla andra gör det, till sist vet man att vare sig man själv eller någon annan egentligen kan något.

2009-05-25 @ 13:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0