15 minuter

Vi har 15 minuter, jag och Agda 85 år och 3 månader. Hon har väntat länge på en tid till doktorn som nu ska lösa alla de där bekymren som hon haft med sin hälsa. Artrosen har sedan länge förstört lederna och varken hörseln eller synen är vad de en gång var. Hon har fått en akuttid.

15 minuter kvar
Agda lokaliseras i väntrummet.
14 minuter kvar
Agda har plockat ihop sina saker
13 minuter kvar
Agda går till mottagningsrummet
12 minuter kvar
Agda går till mottagningsrummet
11 minuter kvar
Agda tar av sig kappan
10 minuter kvar
Agda tar av sig kappan
9 minuter kvar
Agda vecklar upp sin lapp med frågor till doktorn
8 minuter kvar
"Vad kan jag hjälpa till med"
7 1/2 minut kvar
"Vad sa du?"
7 1/2 minut kvar
"Jo, jag undrade vad jag kan hjälpa till med"
7 minuter kvar
Agda höjer volymen på hörapparaten
6 1/2 minut kvar
"Jo, jag undrade vad jag kunde hjälpa till med"
6 minuter kvar
Agda berättar om värken
5 minuter kvar
Agda berättar om värken
4 minuter kvar
"Vad är det som gör att du söker just idag"
3 minuter kvar
Agda berättar att hon har värk
2 minuter kvar
"Vad har du för några mediciner?"
1 1/2 minut kvar
Agda går bort till dörren för att hämta sin väska med medhavd necessär med mediciner
1 minut kvar
Agda letar igenom väskan för att hitta sina medicinburkar

Tiden är ute.

Jag försökte i alla fall. Att inte stressa. Resultatet var att jag ungefär vid tidpunkten minus 20 minuter hade undersökt Agda, funderat ut behandlingsstrategi, kanske samtalat med bakjouren och då var redo att diktera. Då hade patient nummer 2 och patient nummer 3 enligt datasystemet i tidboken redan blivit påtittade och bedömda. Verkligheten var dock en helt annan. Patient nummer 2 var ursinnig för att han minsann skulle blivit påtittad för 20 minuter sedan. Patient nummer 3 undrade när det var hennes tur. Patient nummer 4 hade under tiden hunnit anmäla sig i kassan och väntade sig att få träffa doktorn om 10 minuter.

Man kan verkligen fråga sig vem som egentligen tyckte att 15 minuter på en mottagning med flera Agdor var en bra idé. 


Kommentarer
Postat av: M

Älskar detta inlägg. Kan se Agda framför mig och hur hon säkert gjort sig i ordning omsorgsfullt och länge för att gå till doktorn - veckans viktigaste utflykt för henne, bara ytterligare en i mängden patienter för doktorn. Såvida hon inte har turen att hamna hos en som förstår och ser och inser nu får de andra vänta. Några blev arga men vad gör det, när åtminstone Agda fick gå hem och ha blivit sedd och lyssnad på?

2011-06-19 @ 23:11:03
Postat av: Sofia

Hur är det? Lever du? Så tyst här.

2011-08-27 @ 11:36:46
Postat av: Anonym

Återigen - jag har ca 30 sekunder på mig att ge min kund den bästa service den kan få.

Vad jag försöker säga är att de flesta jobb är lika. Jag tycker så synd om mina egna Agdor dock, som blir undanknuffade av yngre, mer stressade personer. Dina väntande patienter tar sig åtminstone inte in i rummet och drar ut henne.

2013-04-16 @ 03:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0