Sanslöst

Ibland föds barn för tidigt.
Ibland ådrar sig dessa barn irreversibla skador.
Ibland dör dessa barn.

Det är meningslöst, fruktansvärt, hemskt och allt däremellan.
Verkligen.
Jag har full förståelse för att man letar efter svar.
Jag har full förståelse för att man vill se huvuden rulla.
Det är mycket lättare att vara arg än otröstligt ledsen.
Ilskan blir ett substitut för sorg.

Man kan inte rå för att man är arg, men man måste se verkligheten också. Kunna skilja på känslor och intellekt, vara på det klara med vem som ansvarar för vad. Behandlingen av ett litet barn lyckades inte och nu sitter en läkare häktad åtalad för mord. Vettigt? Rättvist? Var det läkarens fel att barnet föddes för tidigt? Que?

Det faller på sin egen orimlighet att läkaren ville döda barnet. Varje patient som dör är ingenting annat än ett fruktansvärt misslyckande som är svårt att leva med. Vi inom sjukvården tvingas leva med det för att kunna rädda andra liv. Det är medaljens baksida och det är vad media och samhället kan mobba oss med. De där gångerna det misslyckas hängs man ut. När man lyckas gör man bara sitt jobb. Det suger och det får mig att undra vad jag egentligen gett mig in på. Vill jag det här? Är det värt det?

Hur ska jag klara av att gå till jobbet när det kan förstöra hela mitt liv? Hur ska man våga gå till jobbet om samhället ska bekräfta den värdelöshetskänsla som man själv rimligtvis känner om någon av ens patienter dör? När Kalla fakta gottar sig åt sjukvårdens misstag och mänskliga tragedier? Hur går man någonsin vidare när man blir mordåtalad för att man inte lyckas med det omöjliga? Det är fullkomligt sanslöst, detta.


Kommentarer
Postat av: Maskrosen

Gå gärna in och läs på Läkartidningens hemsida: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11542



Även kommentarerna är värda att ögna igenom. Som många påpekar vet vi ännu inte så mycket om vad som hänt, men ändå. Kom igen! Hur kan det få gå till så här!?

2009-03-05 @ 22:14:34
URL: http://maskrosblogg.blogg.se/
Postat av: FiaLisa

Jag har ingen aning om vad som hänt, utöver det jag läst i tidningen, och det är ju inte alltid sant. Jag delar ändå din känsla - hur ska någon med minsta gnutta förmåga till självkritik kunna gå till jobbet när alla misstag slås upp som stora rubriker i dagspressen. Jag är övertygad att det är just vi som har förmåga att känna ansvar för vårt arbete som blir de bästa läkarna. Med denna utveckling kommer läkarkåren till slut bara bestå av Supersäkra Allan som är helt oemottaglig för intryck från omvärlden.

2009-03-06 @ 18:44:15
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: opsyrran

Tycker det är tragiskt alltihop. Kan för mitt liv inte föreställa mig att en läkare medvetet vill ta ett spädbarns liv - helt orimligt! Som sagt - medaljens baksida...

2009-03-07 @ 08:22:35
URL: http://opsyrran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0