Pokerfejs

De frågar

- När ska jag ta bort de här stygnen?
- Hur lång tid kommer det ta innan det blir bra?
- Ringer mottagningen mig?
- Hur går undersökningen till?
- Gör det ont?
- Kan jag ge patienten Ketogan?
- Vad ska det vara i droppet?
- På vilken tid ska droppet gå in?
- Ska du skriva in patienten på 18?

Jag svarar

- Jag behöver diskutera det med en äldre kollega
- Jag ska höra efter med min bakjour
- Jag behöver prata med ortopedjouren
- Jag behöver prata med röntgendoktorn
- Intressant fråga, det måste jag kolla upp
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren
- Vänta lite så ska jag dubbelkolla med bakjouren

Jag tänker

Hjälp!
Hjälp!
Hjälp!
Hjälp!
Hjälp!
Hjälp!
HJÄÄÄLP!

Faktum är dock att det går framåt. Herregud. Paniken finns ju där hela tiden. Men jag biter ihop. Jag lurar dem en efter en. Jag är ju doktor i deras ögon. I mina egna ögon är jag en pajas. En läkarclown med alldeles för stor rock.

- Hej, det är jag som står för underhållningen på den här akutmottagningen

Men: patienterna skickas hem, till avdelning, till röntgen. De smärtlindras, utreds och provtas. De får dropp och annat smått och gott jag ordinerar. Mina recept studsar inte alltid och röntgen har hitintills inte skällt ut mina remisser annat än i smyg. Jag hittar till lunchrummet, kiosken, akuten, biblioteket, röntgenronden, avdelningen. Det är i de stunderna jag känner mig nästan som en riktig doktor. Mina handläggningstider är i och för sig enorma. Tänkte du komma för att hälsa på mig på akuten? Jag rekommenderar i så fall en god bok. Eller tja, är du någorlunda läskunnig rekommenderar jag i alla fall två. Eller fem. Eller femton. Vänta lite ska jag fråga bakjouren...

Kommentarer
Postat av: FiaLisa

Alla är vi barn i början... Så småningom kommer allt gå galant och du kommer inte fatta vad det var du tyckte var svårt.

2009-06-23 @ 13:50:44
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0