Den rätta medicinen

Funderingar inför sommaren gör att jag måste veta om jag jobbar den där helgen i juli eller inte. Jag tar mod till mig att ringa sjukhuset i den lilla staden och försynt fråga om det är på gång. Jag ber om ursäkt för att jag ringer och stör. Mottagaren i andra änden förstår ingenting. Det skrockas ett  glatt vi-är-bara-glada-att-du-kommer på den oslagbara dialekten. Två minuter senare har jag preliminärschemat för sommaren i min inbox. Två minuter senare vet jag att mina helgplaner är möjliga. Bara sådär. Jag är oändligt tacksam.

Men det får en att undra var man har varit det senaste året och vilken mentalitet man fostras in i som läkarkandidat. När man känner sig jobbig så fort man ber om det självklaraste självklara som att kunna planera sin tid i alla fall litegrann. Det är sådant som gör mig oändligt glad att sjukhuset i lilla staden finns där. Så att man kan läka och bli hel. Medicinen heter sunt vanlig bonnig respekt, förnuft och hänsyn och kommer i just rättan tid när man inte trodde att man var värd det.

Jag ser fram emot i sommar trots chocken av att se mitt eget namn i raden för primärjour natt. Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: FiaLisa

Jag som varit i arbetslivet ett tag slutar aldrig förvånas över hur illa man blir behandlad som student. Stundvis kan jag känna mig helt rättslös. Det ska bli skönt när jag blir klar och får vara vuxen igen.

2009-04-30 @ 08:16:49
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: Maskrosen

Håller med. Det är hemskt det gör ens dag att någon hälsar på en i korridoren! Det borde inte vara så ovanligt...



FiaLisa: Jag försökte lämna en kommentar på din blogg, men jag lyckades inte. Vad gör jag för fel??

2009-05-01 @ 15:51:13
URL: http://maskrosblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0