En steril slöjdlektion

Idag var det tillbaka på dagis. Världens snällaste sjuksköterska som refererade till oss som "kära ungdomar " höll i gipsundervisning som blev en orgie i kul och kladd. Efter att ha funnit mig i att ännu en gång under denna kurs bli smått infantiliserad var det riktigt trevligt. Till skillnad från den infantilisering som man ibland möts av på operation var denna trevlig, varm och omhändertagande. Lite som att besöka sin älskade mormor. Och jag lovar, gips blev det; på fötter, händer, skenor och cirkulärgips. Polstra med vadd, klippa till strumpor. Som pyssel.

Uppe på operation är det annars steril slöjd som gäller. Utmaningen som kandidat ligger i att ta sig fram med minsta möjliga utskällning från opsyrran som är livrädd för att du ska fumla. AAAAAAAAAAKTAAAAAAAAA! i gäll röst har varit en av veckans mest använda uttryck. Att stå som åskådare till en ortopedoperation, titta ut över alla verktygen och höra bankande, sågande och borrande som ackompanjerar op-salens radio är mycket speciellt. Jag kan inte låta bli lite att småle lite när jag ser Black and Decker-bordet som står i opsalens "smutsiga hörn".

Ortopeden samlar akademiker med snickarkomplex. De som fortfarande leker med sitt mekano hemmavid, de som gillar att bygga ihop IKEA-möbler och snor barnens Kinder-ägg-leksaker för att bygga ihop dem. Lyckan över den nya typen av såg som köpts in till operationsavdelningen är total. Jag skulle kunna passa in här. Jag som trots mina akademiska meriter fortfarande är stoltast över svepasken från högstadiet. Jag tror att jag skulle gilla påtagligheten. Titta, det här har jag gjort. Mentalt kan jag bära hem röntgenbilderna av inopererade proteser och spikar och visa för mamma: Titta, den här leden har jag byggt idag! Hon klappar mig sedan på huvudet.

Kommentarer
Postat av: m

Jaaa! Ortoped! Daa kan du hjaelpa mig aaka graeddfil hos dina kolleger! Du aer ju skitbra paa sloejd - taenk saa kul du skulle ha med nya saagar!
Jag lovar att klappa dig paa huvudet och sucka djupt av beundran.

2008-02-22 @ 12:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0