När man talar om zebror

Tentaplugget är igång med varierande resultat. Här pluggas det alla möjliga och omöjliga sjukdomar och det är lätt att bli lite hypokondrisk både åt egna och andras vägnar. Jag hade en kompis över på middag för några dagar sedan som hostade och snörvlade. Jag, den tentapluggande kandidat som jag är föll jag rakt in i klyschan, glasögonen gled ner över näsroten och jag började genast att fundera. Hrm.. Varit ute och rest sa du? Hosta säger du? Ont i bröstet? Jobbigt att andas?

Det är ju enkelt, säger du. Låter som en av de där förkylningarna du drabbas av när du chockartat kastas tillbaka i det kalla svenska höstvädret efter en semestervecka på varmare breddgrader och dessutom fått lite för lite sömn, eller hur? Troligtvis, men jag börjar genast att fundera. Lungemboli kanske?

Tyvärr så verkar det som att det sunda förnuftet ibland tenderar att försvinna ju mer du pluggar. Det finns ett talesätt, att om du hör en gnäggning ska du inte anta att det är en zebra, utan förmodligen en häst eftersom detta är otroligt mycket vanligare. Av förklarliga skäl måste du ändå lära dig om zebrorna därför att det ofta finns skäl att vara rädd för dessa diagnoser. Ibland tappar man dock fotfästet som kandidat och tror att alla hästar är zebror.

Ett skrattretande exempel på detta gavs på medicinkursens sista seminarium. En uppgift, en 35-årig kvinna med muskelvärk, ont i huvudet, hög feber och lite stel över skulderpartiet. Vad var nu detta? Meningit var min och mina kandidatkollegors arbetsdiagnos. Vi ville göra LP och lägga in patienten på en intensivvårdsavdelning. Vår handledare ville skicka hem patienten med hostmedicin och Alvedon..

...avd tänk att det ska vara så svårt att diagnosticera en influensa!

ORDLISTA FÖR ICKEMEDICINARE
Lungemboli=blodpropp i lungan som gör det svårt att andas
Meningit=hjärnhinneinflammation=i regel farligt
LP=LumbalPunktion=stick i ryggen för att kunna analysera ryggmärgsvätska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0