Idag: IQ fiskbulle

Läkare landet runt må vara osams om vad som är den bästa behandlingen, den bästa medicinen, huruvida vi ska folsyraberika mjöl eller inte, om man ska vara hardcore EBM eller om ARB är lika bra som AII-blockare vid mikroalbuminuri, eller vad som utgör det bästa morgonfikat. Det finns dock några saker det verkar råda konsensus om bland alla läkare runtom i riket, exempelvis att rökning dödar och att den i särklass värsta kursen under läkarutbildningen är Medicinsk statistik. Denna fantastiska kurs är min verklighet under denna vecka. Jag riktigt myser. Inte.

Låt mig säga såhär: senaste gången jag räknade matte var för drygt tre år sedan. Denna vecka ville de att jag skulle räkna med fakultet igen. Kunna läsa ett histogram. Rita sannolikhetsdiagram. Kritiskt granska statistik över min nivå. Det funkade inte. Jag känner mig som Nalle Puh, tänk tänk tänk tänk och allt som rinner i min skalle är honung. Vad ska jag äta till middag? Något kul på TV ikväll? Leker med pennan. Skriver blogg. Jag kan omöjligen koncentrera mig. Jag är ett levande frågetecken. Sannolikheten att jag klarar den här kursen? Sisådär en 0,2 % p = 0,00001

Blubb. Jag = IQ-nivå fiskbulle = sant.

Kommentarer
Postat av: Bror

Histo-vadå?

2007-09-27 @ 23:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0