Skilda världar i väntrummet

Det sitter två mammor i väntrummet.

Den ena mamman vet allt om barnets behandling. Hon kan rabbla medicinlistor och doseringsangivelser i sömnen. Den här dagen har hon tagit ledigt från jobbet, satt sig i bilen och åkt in till det stora sjukhuset från en av den stora stadens finare villaförorter. Läkaren jag går med frågar om hon tycker att behandlingen fungerar. Det gör den. Trevligt med en så duktig och engagerad patient, säger läkaren till mig efteråt.

Den andra mamman talar inte svenska. Hon har gått upp tidigt för att åka bussen till det stora sjukhuset från förorten där ingen vill bo. Vi talar genom tolk. Det fungerar inte riktigt. Instruktionerna från förra besöket har inte nått fram. Läkaren upprepar snabbt och förstrött instruktionen, tolken kämpar för att hänga med. Mamman kan inte säga vad medicinerna heter, hon har faktiskt ingen aning. Hon vet inte syftet med de olika medicinerna. Hon beskriver förpackningarna. Läkaren fortsätter att rabbla namn på mediciner. De talar förbi varandra. Tänk att det ska vara så svårt, säger läkaren till mig efteråt.

Båda mammorna vill väl men den ena blir utdömd som en jobbig patient som ingenting kan. Jag känner mig illa till mods efter min auskultation på mottagningen. Människorna i den stora staden lever under väldigt olika förutsättningar. Det är tyvärr bara att konstatera att det även kan slå igenom i bemötandet inom sjukvården ibland.

Kommentarer
Postat av: Nadia

jag lever i en klyfta mellan två skilda världar som påminner om den du beskriver nu. texten greppade alltså mitt hjärta och jag lider med invandrarkvinnan

2007-10-31 @ 22:49:56
URL: http://nadiwallin.blogg.se
Postat av: m

Och hur möter samma mamma sitt barns skolvärld där välartikulerade profeter berättar om IUP, mål, kriterier, åtgärdsprogram, svenska som andraspråk, modersmål...
Där den enda läraren med sjal över håret tvingas föra en ojämn kamp mot fördomsfulla föräldrar från fina förorten. Vart tar självkänslan vägen då?

2007-11-01 @ 21:26:49
Postat av: Rwandafamiljen

Det är nyttigt för oss priviligierade att ibland få känna på hur "den andra sidan" har det. Här i en franskspråkig miljö (våra barns skola) där vi själva talar ganska rudimentär franska, känner vi oss som - förmodligen - de kosovoalbanska föräldrarna i vår hemort känner sig på kvartssamtalen. Vi ler, nickar instämmande, ler igen, säger något kortfattat till läraren. Och tänker efteråt på allt vi hade velat uttrycka om vi behärskat språket bättre...
För att inte tala om hur diskussionen kunnat bli med den kongolesiska läkaren, som trots negativa provresultat (det var ej malaria, amöba/giardia etc) skriver ut antibiotika och andra mediciner åt dottern...

2007-11-02 @ 08:56:06
URL: http://rwnada.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0